جاما ( جبهه اتحاد مردم ایران )
پادشاه باش حتی اگر قلمروات به اندازه عرض شانه هایت باشد
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد دامن باغ
مطالب اخیر
نویسندگان
برگ پاییزی



طی شد این عمر تو دانی به چه سان؟

پوچ و بس تند چنان باد دمان

همه تقصیر من است این

و خودم می دانم

که نکردم فکری،

که تأمّل ننمودم روزی،

ساعتی یا آنی

که چه سان می گذرد عمر گران؟

کودکی رفت به بازی،بفراغت،به نشاط

فارغ از نیک و بد و مرگ و حیات

همه گفتند:کنون تا بچه است بگذارید بخندد شادان

که پس از این دگرش فرصت خندیدن نیست،

بایدش نالیدن

من نپرسیدم هیچ که پس از این ز چه رو نتوان خندیدن؟

نتوان فارغ و وارسته ز غم همه شادی دیدن؟

همچو مرغی آزاد هر زمان بال گشادن؟

سر هر بام که شد خوابیدن؟

من نپرسیدم هیچ که پس از این ز چه رو بایدم نالیدن؟

هیچ کس نیز نگفت:زندگی چیست،چرا می آییم………؟

بعد از چند صباح به چه سان باید رفت؟

به کجا باید رفت؟

با کدامین توشه به سفر باید رفت؟

من نپرسیدم هیچ،هیچکس نیز به من هیچ نگفت.

نوجوانی سپری گشت به بازی،به فراغت،به نشاط.

فارغ از نیک و بد و مرگ و حیات

بعد از آن باز نفهمیدم من،که چه سان عمر گذشت؟

لیک گفتند همه که جوانست هنوز،

بگذارید جوانی بکند،

بهره از عمر بَرَد کامروایی بکند.

بگذارید که خوش باشد و مست،

بعد از این باز ورا عمری هست

یک نفر بانگ بر آورد که او از هم اکنون باید فکر آینده کند.

دیگری آوا داد: که چو فردا بشود فکر فردا بکند.

سومی گفت:همانگونه که دیروزش رفت،

بگذرد امروزش، همچنین فردایش

با همه این احوال

من نپرسیدم هیچ که چه سان دی بگذشت؟

آن همه قدرت و نیروی عظیم به چه ره مصرف گشت؟

نه تفکّر، نه تعمّق و نه اندیشه دمی،

عمر بگذشت به بی حاصلی و مسخرگی.

چه توانی که زکف دادم مفت،

من نفهمیدم و کس نیز مرا هیچ نگفت.

قدرت عهد شباب،می توانست مرا تا به خدا پیش بَرَد،

لیک بیهوده تلف گشت جوانی

هیهات

آن کسانی که نمی دانستند زندگی یعنی چه رهنمایم بودند،

عمرشان طی می گشت بیخود و بیهوده،

ومرا می گفتند که چو آن ها باشم،

که چو آنها دایم

فکر خوردن باشم،فکر گشتن باشم،فکر تأمین معاش،

فکر ثروت باشم،فکر یک زندگی بی جنجال ،فکر همسر باشم.

کس مرا هیچ نگفت

زندگی ثروت نیست،

زندگی داشتن همسر نیست،

زندگانی کردن فکر خود بودن و غافل ز جهان بودن نیست،

من نفهمیدم و کس نیز مرا هیچ نگفت.

ای صد افسوس که چون عمر گذشت معنیش می فهمم.

حال می پندارم هدف از زیستن این است رفیق:

من شدم خلق که با عزمی جزم پای از بند هواها گُسَلَم

گام در راه حقایق بنهم

با دلی آسوده

فارغ از شهوت و آز وحسد و کینه و بخل،

مملو از عشق و جوانمردی و زهد

در ره کشف حقایق کوشم،

شربت جرأت و امّید و شهامت نوشم،

زره جنگ برای بد و نا حق پوشم

ره حق پویم و حق جویم و پس حق گویم

آنچه آموخته ام بر دگران نیز نکو آموزم

شمع راه دگران گردم و با شعله ی خویش،

ره نمایم به همه گر چه سرا پا سوزم.

من شدم خلق که مثمر باشم، نه چنین زائد و بی جوش و خروش،

عمر بر باد و به حسرت خاموش

ای صد افسوس که چون عمر گذشت معنیش می فهمم

کاین سه روز از عمرم به چه ترتیب گذشت:

کودکی بی حاصل،نوجوانی باطل، وقت پیری غافل

به زبانی دیگر:

کودکی در غفلت ،نوجوانی شهوت، در کهولت حسرت.

نظرات



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
یکشنبه 30 آبان 1395
￿                     حب الحسین (ع). کلید ورود به بهشت است.
گروهی  که رفتند کار حسینی (ع) کردند.
و گروهی که ماندند باید کار زینبی (س) بکنند.
وگروهی هم درکمال بی شرمی خیمه ها را غارت میکنند.
نه از اشک یتیم می هراسند .ونه از اه مظلوم. و نه درد محروم.
اینها به حقیقت که قوم اشقیا هستند.
ودرجهل وجمود غرقند.
جانبازمحمددامن باغ.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پسرک گفت : " گاهی اوقات قاشق از دستم می افتد . " پیرمرد گفت : " من هم همینطور . " پسرک آرام نجوا کرد : " من شلوارم را خیس می کنم . " پیرمرد خندید و گفت : " من هم همینطور " پسرک گفت : " من خیلی گریه می کنم ." پیرمرد سری تکان داد و گفت : " من هم همینطور . " اما بدتر از همه این است که... پسرک ادامه داد:آدم بزرگ ها به من توجه نمی کنند . بعد پسرک گرمای دست چروکیده ای را حس کرد . " می فهمم چه حسی داری . . . می فهمم . " 
به سالمندان احترام بگذاریم .چون بزودی ما جای انها را خواهیم گرفت .
هررفتاری که ما با سالمندان خودداشته باشیم. .روزگار نیز همانگونه با ما رفتار میکند.
خوبی را با خوبی وبدی را با بدی پاسخ میگوید.این چرخ همچنان میچرخد.
واز همگان عبور خواهد کرد قبل از انکه نوبت عبور از ما برسد .
سعی کنیم به بزرگان و سالمندان خود احترام بگذاریم.
تا درکهن سالی مورد احترام واقع شویم .
هرچه کنی به خود کنی . گر همه نیک و بد کنی.
کس نکند بجای تو  .انچه تو خود بخود کنی.
جانباز محمد دامن باغ.

سالمندی فرآیندی زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را در بر می گیرد. گذشت عمر را نمی توان متوقف نمود، ولی می توان با به کارگیری روشها و مراقبتهای مناسب، از اختلالات و معلولیتهای سالمندی پیشگیری نمود و یا آن را به تعویق انداخت تا بتوان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره هدف و آرزوی بشر بوده بهره مند شد. طبق سرشماری سال      1390میزان2/8 جمعیت کشور که معادل 6159676 نفر می باشد را سالمندان 60 سال به بالا تشکیل می دهند. در آینده ای نزدیک در ایران پدیده انفجار سالمندی رخ خواهد داد.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، در حال تغییر الگوی جمعیتی، به سمت سالمند شدن است، ولی تفاوت مهم، شتاب پیر شدن جمعیت، در گشور ما می باشد. با توجه به پدیده مهم گذار جمعیت کشور به سوی سالمندی و با عنایت به چند وجهی بودن خدمات مرتبط به سلامت سالمندان، ضروری است موضوع فوق به عنوان یک اولویت مهم، در صدر سیاستها و برنامه های کشور قرار گیرد.

در رابطه با سالمندان یک سری عقاید نادرست وجود دارد که همین عقاید نادرست سبب بروز رفتارهایی بر علیه سالمندان شده است و حتی گاهی منجر به این موضوع شده که خانواده ها علیرغم اینکه سالمندشان، کاندید مناسبی جهت اقامت درآسایشگاههای سالمندان نمی باشد، باز هم این تمایل را داشته باشند که سالمندشان در خانه سالمندان نگهداری شود. برای مثال در بیشتر افراد جامعه این باور غلط وجود دارد که اکثر افراد سالمند دارای کهولت یا زوال مغزی هستند. در صورتی که حقیقت امر این است که کهولت و سالخوردگی واژه هایی هستند که به غلط برای بیان حالات زوال مغزی که همیشه به علت تغییرات پاتولوژیک ایجاد می شوند، به کار برده می شوند. اکثر افراد بالای 65 سال از نظر مغزی دچار زوال نیستند. اختلالات شناختی بارز و پیشرونده، نتایج بیماری بوده و کمتر از 5 درصد افراد 65 ساله تا 74 ساله و حدود 25 درصد افراد بالای 85 سال را مبتلا می کند. بنابراین ما نمی توانیم تغییرات پاتولوژیکی که در مغز افراد سالمند اتفاق می افتد را به حساب روند طبیعی پیری قلمداد کنیم و بر همین اساس به سالمندان برچسب بزنیم و یا بگوییم با ورود به دوران سالمندی افراد دچار زوال و یا رکود شدید مغزی می شوند.

یکی دیگر از این عقاید اشتباه در مورد سالمندان این است که افراد سالمند نمی توانند در حد جوانان کارآمد باشند. اتفاقا برعکس، مطالعات نشان می دهند که کار کارگران سالمند نتایج بهتری دارد، تعویض شغل و تصادفات کمتری داشته و نسبت به جوانترها دارای غیبت از کار کمتری هستند. پس به راستی چرا ما چه بر اساس احترام و چه براساس این تفکرات ناصحیح پدر و مادر خود را از انجام کارهایی که یک روز به واسطه تلاش شغلی شان به عنوان قسمتی از هویتشان بوده است محروم می کنیم؟ آیا این موضوع ناشی از دلسوزی ماست یا ناشی از خودخواهی ما؟

 از طرفی بسیاری از مافکر می کنیم که اکثر سالمندان بیمار بوده و برای فعالیت روزانه خود به کمک نیاز دارند. لیکن واقعیت اینست که درواقع 80 درصد سالمندان آنقدر سالم هستند که بتوانند از پس زندگی خود برآیند. حدود 15 درصد از آنها مبتلا به بیماری مزمن بوده که  تا حدودی با زندگی روزمره آنها تداخل ایجاد می کند و 5 درصد باقی مانده نیاز به بستری در خانه سالمندان یا بیمارستانها را دارند. بنابراین خانه های سالمندان مکان مناسبی برای آن دسته از سالمندان است که یا بیمار بوده و یا به طورکامل در انجام امور مربوط به خود وابسته باشند و در عین حال افراد خانواده نتوانند از پس امور آنها بر آیند. در مورد سالمندان عقاید نادرست و کلیشه های رفتاری متعددی وجود دارد که همه این موارد در این مختصر نمی گنجد. آنچه لازم است این است که هرکدام از ما  با تفکر عمیق تری به پدیده سالمندی و سالمندان اطراف خود بپردازیم. با خود بیاندیشیم که مگر عمر جاودانه و حیات طولانی آرزوی قلبی اکثریت افراد نیست؟ پس چرا ما با افرادی که سالمند هستند در خور احترام رفتار نمی کنیم؟

آیا پدر و مادر ما و یا پدر بزرگ و مادربزرگ ما از همان اول چنین سنی داشته اند؟ آیا آنها هم روزی به مانند ما جوان نبوده اند؟آیا  خود ما تلاش نمی کنیم که طولانی تر زندگی کنیم؟و آیا کودکان ما آینه رفتار ما نیستند؟ با پدر و مادر خود آنگونه رفتار کنیم که انتظار داریم فرزندان ما در آینده با رفتار کنند. این یک شعار نیست این یک وظیفه است که متاسفانه امروزه در فرهنگ غنی ما رنگ باخته است. اینکه ما همه کارهایمان را خودمان انجام می دهیم و پدر و مادر خود را در آن دخیل  نمی کنیم، ولو اینکه به بهترین نحو ممکن هم انجام شود افتخار نیست....افتخار این است که در هرکار کوچکی چه اندازه دل پدر و مادر چشم به راه خود را شاد کرده اید.............



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

تجمع کارگران به مناسبت تصویب قانون کار، صبح امروز شنبه(29 آبان ماه) در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، جمعی از اعضای خانه کارگر صبح امروز شنبه ( 29 آبان) در مخالفت با لایحه اصلاح قانون کار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع کنندگان خواستار توجه جدی نمایندگان مجلس به حقوق کارگران شدند.
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس
 
(تصاویر) تجمع کارگران مقابل مجلس


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

سال هاست به برکت وجود حضرت روح الله و نهضت وی و فرزندانش لبیک گویان به قیام او با خون خود راه زیارت حضرت سید الشهدا(ع) را باز کردند، شیعیان سراسر جهان قدم در راه عشق می‌گذراند و پای برهنه به دیدار معشوق می روند.

""به نقل از فارس، چند سالی است که به برکت وجود مبارک حضرت روح الله و نهضتی که به پا و کرد و فرزندانش لبیک گویان به قیام او با خون خود راه زیارت حضرت سید الشهدا(ع) را باز کردند، شیعیان سراسر جهان، آنها که عاشقانه سالها در مظلومیت واقعه عاشورا گریسته اند قدم در راه عشق می‌گذراند و پای برهنه به دیدار معشوق می روند.

حادثه عظیم پیاده روی اربعین آدم را به یاد این جملات سید شهیدان اهل قلم می‌اندازد، آنجا که می‌نویسد: «بگذار اغیار هرگز در نیابند که این قلب‌های ما از چه اشتیاق و شور و نشاطی مالامال است و روح ما در چه ملکوتی شادمانه سر می‌کند و سر ما در هوای کدامین یار خود را از پا نمی‌شناسد. بگذار اغیار هرگز در نیابند.»

و به راستی آنها که نگاه مادی به جهان پیرامون خود دارند و همه چیز را در ترازوی تفکرات دنیایی خود می سنجند چگونه درک می‌کنند قدم های تاول زده ای را که به عشق حضرت سیدالشهدا(ع) گام بر می دارند و این کار را از روی اشتیاق و اعتقاد آگاهانه انجام می دهند؟

چه بسیار کسانی که خونشان در این راه به زمین ریخت اما خود نتوانست در طول حیات مادی شان در این جاده منتهی به کربلا قدم بزنند اما افرادی هم بودند که آبروی زوار پیاده شدند و حالا که خود روزی خور درگاه حضرت حق هستند تنها یادشان می تواند قوت قلبی باشد برای عاشقانی که می خواهند راه آنها را بپیمایند.

تصاویری که مشاهده خواهید کرد تنها تعدادی از مدافعان حرم اهل بیت را نشان می دهد که روزی خود جزو زوار حضرت امام حسین (ع) بودند. خبرگزاری فارس پیشاپیش تأسف خود را ابراز می دارد اگر تصویری از شهیدی در این گزارش نیامده است.
 

 



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()

چراغ هدایت و کشتی نجات

نامه الکترونیکچاپ

قال رسول الله (ص):«ان الحسین (ع) مصباح الهدی و سفینةالنجاة»
من آن نورم كه در شب هاى تاریك،‌ چراغ رهنماى كاروانم 
در این دریا منم آن ناخدایى، كه كشتى را به ساحل مى رسانم
روایت شده كه امام حسین (ع) فرمود: «خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شدم در حالی كه ابى بن كعب هم آن جا بود. حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مرحبا به تو ، اى ابا عبدالله ، اى زینت آسمان ها و زمین . ابى گفت : چگونه او زینت آسمان ها و زمین است در صورتى كه كسى غیر از تو چنین نیست؟ حضرت فرمود: اى ابى ، قسم به كسى كه مرا به حق به نبوت مبعوث كرد، حسین بن على در آسمان بزرگ تر از روى زمین است، و همانا بر طرف راست عرش الهى نوشته شده است كه او چراغ هدایت و كشتى نجات است » . 1
یكى از بركات فردى حضرت سیدالشهدا (ع) این است كه او «چراغ هدایت» و «كشتى نجات» است . اگر چه همه پیامبران و  امامان (ع) چراغ ها و انوار هدایت و كشتی هاى نجات و رهایى اند، چنان‌كه پیامبر اسلام (ص) فرمود: 
«انما مثل اهل بیتى فیكم كمثل سفینة نوح من دخلها نجا، و من تخلف عنها هلك» .2
همانا خانداون و اهل بیت من در میان شما مانند كتشى نوح است كه هر كس داخل آن شود نجات پیدا كرده و هركس كه از آن تخلف كند هلاك خواهد شد.
اما كشتى نجات حسین (ع) حركتش بر امواج توفنده و گسترده دریا، سریع تر و لنگر انداختن و پهلو گرفتن آن بر ساحل هاى نجات آسان تر بوده و دایره بهره ورى و استفاده از نور مشعل وجود حسین (ع) وسیع تر است .
در آن زمانى كه امواج بلند و سهمگین فساد و گناه بر پیكره نیمه جان جامعه اسلامى، و جان و دل مسلمانان، تازیانه مرگ مى زد و گرداب حوادث و توطئه ها و پلیدی ها، خفتگان در بستر غفلت را بى رحمانه به قعر تاریكى و تباهى مى كشید ، این حسین(ع) بود كه با قیام و نهضت الهى خود و شهادت و اسارت اهل بیت خویش ، گرفتاران در این اوضاع خطرناك را از دریاى پر تلاطم ساخته شده به دست فتنه گر «بنى امیه» نجات بخشید و با كشتى رهایى خود ، این خفتگان و غافلان و گرفتاران را به ساحل نجات رهنمون نمود.آرى ، حسین (ع) «مصباح الهدى » است تا در این ظلمت كده خاك، دلیل و راهنماى راه باشد و  «سفینة النجاة» است تا در اقیانوس متلاطم فتنه ها و ضلالت ها، غرق شدگان را كه كشتى شكسته بودند فریادرس باشد.
اى كه مصباح هدایت هستى و فلك نجات از چه با این اشكها ایجاد طوفان مى كنى؟
زنده در قبر دل ما بدن كشته تو است
جان مایى و ترا قبر حقیقت دل ماست
محبت مكنون از جمله احادیث نبوى كه در واقع بیان گر تأثیر پذیرى معنوى مردم از وجود مبارك سیدالشهداء (ع) مى باشد، حدیثى است كه  فرمود:«ان للحسین محبة مكنونة فى قلوب المؤمنین ». 3
در كانون دل هاى مؤمنین ، محبتى نهفته و ویژه نسبت به حسین وجود دارد.
كیست كه نام حسین (ع) را بشنود و فردى از افراد بشر یا تنى از اولاد انسان باشد و حالت انقلاب و انكسار و دل باختگى براى او فراهم نشود؟ محبت حسین (ع) دل ها را به التهاب در آورده و جگرها را گداخته و مذاب مى سازد، و شورش دل و آتش درون را به ریزش قطرات اشك از دیدگان ، آشكارا و عیان مى كند.در كجاى دنیا دیده مى شود كه شیعه و دوستدار حسین در  آن جا باشد و اقامه عزاى حسینى نكند . كیست كه پس از دادن عزیزترین محبوب و مطلوب خود به اندك فاصله و مختصر وقت‌وگذشتن كمتر زمانى، آن مصیبت را فراموش نكند جز مصیبت حسین (ع) كه با این همه طول زمان و گذشتن قرن ها، روز به روز این مصیبت تازه تر و شور و شراره اش بیشتر و بلندتر مى گردد. آیا نه این، جذبه عشق و علاقه و تأثیر محبت و فرط دل بستگى و دل باختگى علاقه مندان نسبت به آن امام محبوب است؟
و اى بسا ، نامحرمان در برابر عظمت و جلالت حسینى تسلیم شده و به تواضع و تكریم در مقابل نام مبارك حسین و جلال و مقام او قد خویش به تعظیم و تسلیم خم نموده و به دین و آیین حسینى گراییده و از اكسیر محبت او مس خود را طلاى ناب و  زر خالص مى گردانند.
به راستى، سنت الهى چنین بوده كه محبت امامى كه مسیر تاریخ را عوض كرده و دین الهى را نجات مى بخشد به گونه اى خاص در دل و جان مسلمین و مؤمنین قرار گیرد، حتى كسانى كه مقابل حسین (ع) قرار گرفتند به قول فرزدق : «دل هایشان با اوبود، اگر چه بر اثر دنیا پرستى شمشیرهایشان بر روى او كشیده شد» . چه رسد به مؤمنینى كه عشق و محبت او با گل آنان  سرشته شده است .
حتى محبت حسین (ع) در دل و جان رسول اكرم (ص) نیز ریشه دوانیده بود، به طورى كه مى فرمود: «هر گاه كه به فرزندم حسین مى نگرم ، گرسنگى و اندوه از وجودم رخت بر مى بندد» .4 و نیز مى فرمود: «بار خدایا ، من حسین را دوست دارم و آنان كه دوست دار او هستند نیز دوست دارم ». 5
راه حسین (ع) راه دل است، و هرگاه عاشقى به دل توجه كند او را پیدا مى كند . لذا در برخى روایات وارد است كه : «قبر او در دل هاى دوستداران اوست».
سلام از دور و از نزدیك بهر او بود یكسان بلى قبر شریف او دل اهل یقین باشد آرى، دل مؤمن جایگاه تابش نور پر فروغ و احیاگر حسین است . و هرگاه عشق و محبت فراتر از آفاق ظاهرى و مادى باشد ، رنگ ابدیت به خود مى گیرد، زیرا پیوند این محبت در حریم حب خدا بوده است و بقاى آن به بقاى فیض ذات سرمدى، جاودانه است ، كه گفته اند:
این محبت از محبت‌ها جداست حب محبوب خدا حب خداست. سیدالشهدا (ع) ، پدر امامان نه گانه شاهى كه نه سپهر از او برقرار شد ماهى كه مهر و ماه از او كسب نور كرد یكى دیگر از بركات فردى سیدالشهدا (ع) كه از ارزش معنوى بسیارى برخوردار است ، این است كه نه امام معصوم (ع) بعد از او از فرزندان گرامى آن حضرت مى باشند ، و نسل امامان به بركت وجود او ادامه یافت . چنان كه از امام باقر(ع) و امام صادق (ع) روایت شده است كه فرمودند: «خداوند عوض قتل امام حسین (ع) چهار ویژگى به آن حضرت عطا فرموده است :
اول - امامت را در ذریه او قرار داده است دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده ،
سوم - كنار و زیر قبه او دعا مستجاب مى باشد چهارم - ایام زیارت كنندگان او از عمرشان حساب نمى شود». 6
از طرفى در روایات بر این امر تصریح شده كه على بن الحسین (ع) بعد از پدر به امامت رسیده است . چنان كه عبدالله بن عتبه روایت كرده: خدمت امام حسین (ع) بودم كه پسر كوچكترش «على» وارد شد. (یعنى حضرت سجاد (ع) كه ازعلى اكبر(ع) كوچك تر بوده است . و این واقعه قبل از تولد على اصغر مى باشد). تا آن جا كه مى گوید:
عرض كردم : اگر آن امرى كه از آن به خدا پناه مى برم اتفاق افتاد ، به چه كسى رجوع كنیم؟ (یعنى امام بعد از شما كیست؟) 
فرمود: به این پسرم : على ، او امام و پدر امامان است ...» 7.
روایت در این زمینه زیادتر از آن است كه در این مختصر بدان ها پرداخته شود، ضمن این كه ادامه امامت از ذریه امام حسین(ع) به خاطر مشهور بودن آن ، نیازى به استدلال روایى بیشتر از آن چه ذكر شده، ندارد.
بارى ، استمرار خط مستقیم و هدایت گر امامت به بركت وجود مقدس سیدالشهدا (ع) است، و این از بزرگ ترین بركت هاى فردى و معنوى آن حضرت است .
او شفیع است این جهان و آن جهان این جهان در دین و آن جا در جنان
1 ) فرائد السمطین، جوینى خراسانى، ج 2 ص 155 
2 ) فرائد السمطین، جوینى خراسانى، ج 2 ص 246 
3 ) حماسهء حسینى، استاد شهید مطهرى، ج 3 ص247
4 ) بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 43, ص 309
5 ) بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 43, ص 281
6) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 10 ص 329
7) اثبات الهداة، شیخ حر عاملى، ج 5 ص 215



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
حب الحسین (ع) تنها راه نجات ارتاریکی و رسیدن به سر چشمه ی زلال معرفت است .جانباز محمددامن باغ.
  • از زمین تا آسمان آه است می دانی چرا؟
یک قیامت گریه در راه است می دانی چرا؟
بر سر هر نیزه خورشیدی س
  • از زمین تا آسمان آه است می دانی چرا؟
    یک قیامت گریه در راه است می دانی چرا؟
    بر سر هر نیزه خورشیدی ست یک ماه تمام 
    بر سر هر نیزه یک ماه است می دانی چرا؟
    اشهد ان لا...شهادت اشهد ان لا ...شهید 
    محشر الله الله است می دانی چرا؟
    یک بغل باران الله الصمد آورده ام 
    نوبهار قل هوالله است می دانی چرا؟
    راه عقل ازآن طرف راه جنون از این طرف
    راه اگر راه است این راه است می دانی چرا؟
    از رگ گردن بیا بگذر که او نزدیک توست 
    فرصت دیدار کوتاه است می دانی چرا؟
    از کجا معلوم شاید ناگهانت برگزید 
    انتخاب عشق ناگاه است می دانی چرا؟
    از محرم دم به دم هر چند ماتم می چکد
    باز اما بهترین ماه است می دانی چرا؟



    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()
     سازمان ضد تروریسم عراق روز شنبه از آزادسازی منطقه المعلمین در موصل خبر داد.
    منطقه المعلمین موصل آزاد شد
    به گزارش گروه بین‌الملل ،سازمان ضد تروریسم عراق روز شنبه اعلام کرد که منطقه المعلمین در موصل پس از درگیری با عناصر داعش آزاد شد.

    در همین حال فرمانده پلیس عراق از آزادی کامل محور جنوب موصل و هلاکت 951 تروریست داعش خبر داده است.

     شاکر جودت روز شنبه گفت در عملیات محور جنوب موصل 25 مرکز بمب‌گذاری، 92 کمربند انتحاری و 83 موتورسیکلت بمب‌گذاری‌شده منهدم شده است.

    جودت ادامه داد نیروهای امنیتی عراق 36 خمپاره آماده شلیک و حامل مواد شیمیایی را کشف کردند.

    وی گفت در عملیات آزادسازی جنوب موصل 269 خودروی بمب‌گذاری‌شده و همچنین خودروهای مجهز به سلاح سنگین و سبک منهدم شده است.

    جودت تصریح کرد یک هزار و 850 کیلومترمربع از مناطق جنوبی موصل به‌طور کامل از داعش پاک‌سازی‌شده و بیش از 10 هزار خانواده آزاد شده‌اند.


    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()
    . رئیس اسکان و تغذیه ستاد اربعین از پخت روزانه 2میلیون پرس غذا برای زائران حاضر در کشور عراق و زائران پشت مرزهای کشور خبر داد.
    . حسین پلارک گفت: با وجود پیش بینی های صورت گرفته در ستاد اربعین مبنی بر آغاز سفرهای زائران اربعین حسینی از 10 صفر زائران از 5صفر حضور خود در کشور عراق را آغاز کردند.

    وی افزود: با توجه به حضور زودتر از موعد زائران اربعین در کشور عراق نیازمند در اختیار داشتن وسایل مورد نیاز بیش از حد تعیین شده برای زائران بودیم و با برنامه ریزی های صورت گرفته این مشکل برطرف شد.

    رئیس اسکان و تغذیه ستاد اربعین از بازدید موکب ها توسط این ستاد خبر داد و اظهار کرد: طی 3 روز گذشته به صورت شبانه روز از موکب ها بازدید داشتیم و اگر در موکبی با کمبود امکانات رو به رو بودیم در کمترین زمان مشکلات برطرف شد.

    پلارک با بیان اینکه پذیرایی از زائران در شهر نجف به حداقل رسیده است خاطر نشان کرد: تعداد قابل توجهی از زائران اربعین حسینی از شهر نجف خارج شده و اکنون بیشترین خدمات ما در شهر کریلا به زائران ارائه می شود.

    وی از پخت روزانه 2میلیون پرس غذا برا ی زائران ایرانی خبر داد و تصریح کرد: هیچ زائر ایرانی از کمبود غذا و همچنین شرایط اسکان ناراضی نیست و تنها مشکلاتی که زائران کشور با آن مواجه بوده اند در حوزه حمل و نقل در کشور عراق بوده است.

    رئیس اسکان و تغذیه ستاد اربعین بل بیان اینکه در پایانه مرزی مهران به زائران خدمات اسکان و تغذیه ارائه نمی شود گفت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از زائران فاقد روادید و گذرنامه در پایانه مرزی مهران حضور دارند مقرر شد در این پایانه خدماتی به زائران ارائه نشود تا از این طریق افراد به کشور بازگردند.

    پلارک درخصوص نحوه ارسال مواد غذایی به خاک کشور عراق تصریح کرد: در حال حاضر پل هوایی بین فرودگاه مهرآباد و نجف متصل شده و مواد غذایی از این طریق به کشور عراق ارسال می شود.

    وی خاطر نشان کرد: کشور عراق بعد از اربعین حسینی موکب های خود را جمع آوری می کند اما بر اساس پیش بینی های صورت گرفته ایران تا 25 صفر در کشور عراق زائرانی خواهد داشت و ما به این زائران خدمات ارائه می کنیم.


    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()

    اربعین آمد ؛ دلم را غم گرفت

    بهر زینب عالمی ماتم گرفت

    سوز اهل آسمان آید بگوش

    ناله صاحب زمان آید بگوش

    جان اهل بیت عصمت بر لب است

    كاروان سالار آنها زینب است

    جمله مستان سوی ساقی آمدند

     مست مست از جام باقی آمدند

    سینه هـــــا آماج رگــــبار بلا  

     جـای زخـــم ریسـمان بر دستها

    هوش از ســر رفته و دل باخته

    جسم خود را بر زمین انداخته

    هـر یكی در جستجوی تربتی

     بر لب هر یك كلامی صحبتی

    قلبها پـــر شكوه از بیداد بود

    آشنای قبرها سجاد(ع) بود

    رهبــــر زینب امام راستین

    حجت حق بود زین العابدین

    با كلامش عمه را مغموم كرد

    تا كه قبر یار را معلوم كرد

    آمده همراه دخت بوتراب

     بر سر آن قبر كلثوم و رباب

    زخمهای این سفر سر باز كرد

    هر كسی درد دلی آغاز كرد

    زینب از مژگان خود یاقوت سفت

    داستان این سفر را باز گفت

    گفت ای سالار زینب السلام

     ماه شام تار زینب السلام

    بر تـــو پیغام سفــر آورده ام

    از فتوحاتم خبــر آورده ام

    كرد با من این مسیر عشق طی

     راس تو منزل به منزل روی نی

    معجرم نیلی شد و مویم سپید

    از غم دوری تو قدم خمید

    گر كه دست رحمت و صبرت نبود

    زینبت در راه كوفه مرده بود

    ظلم دشمن تا كه بی اندازه شد

    ماجراهای سقیفه تازه شد

    ریسمان بر گردن سجاد بود

    غربت بابا مرا در یاد بود

    دیدی از نی دست خواهر بسته بود

    گویی دستان حیدر بسته بود

    یاسها را جــوهـــر نیلی زدند

    بر رخ آن اختران سیلی زدند

    از شماتت كردن دشمن مپرس

    از سه ساله دخترت از من مپرس

    سرت یك نیمه شب مهمان او

    با وصالت بر لب آمد جان او

    مرد در ویرانه و من زنده ام

    بی رقیه آمدم شرمنده ام

    بارها از دوری ات جان باختم .

     بین مقتل من تو را نشناختم

    گر تو ای لب تشنه بر داری سرت

    حال نشناسی دگر این خواهرت



    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()

    مرز بین المللی مهران این روزها با حضور زائرانی که بدون مدارک قانونی به آنجا رفته اند حال و روز خوشی ندارد.

     به نقل از کانال سری: 

    -  از صبح دیروز یگان ویژه ناجا با سد کردن تمامی زائران در مهران اجازه ورود آنان به محل پایانه مرزی را نداد و به همین خاطر در پاره ای از اوقات درگیری های شدیدی مابین آنان و زائران رخ داد و چندین زائر در این درگیری ها زخمی شدند.

    - همچنین حدود ۲ هزار زائر بدون ویزا بامداد امروز درب های ورودی عراق را شکسته و وارد این کشور شدند که با برخورد تند ماموران عراقی مواجه شدند و زائران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

    - با بالا گرفتن درگیری ها ماموران عراقی به مدت چند ساعت اقدام به تیراندازی ممتد هوایی کردند که بلافاصله زائران به داخل خاک ایران وارد شدند در این رخداد نیز چندین زائر زخمی شدند.

    - هم اکنون با انتقال زائران غیر قانونی به کشور مرز مهران به حالت عادی بازگشته و زائرانی که دارای مدارک قانونی هستند هم از طریق مرز مهران و هم مرزهای شلمچه و چزابه وارد عراق می شوند.

     



    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()

    چند هفته پیش یک فرد پیام‌هایی مکتوب را به سازمان اطلاعات نظامی عراق در بغداد فرستاد. در پیامی که در اوایل اکتبر نوشته شده، آمده است، یک مخبر سری در داخل شهر موصل با داعش در تماس بوده اما عضو آن نیست گفته است که ابوبکر البغدادی این روزها بسیار عصبی است.

    "،چند هفته پیش یک فرد پیام‌هایی مکتوب را به سازمان اطلاعات نظامی عراق در بغداد فرستاد. در پیامی که در اوایل اکتبر نوشته شده، آمده است، یک مخبر سری در داخل شهر موصل با داعش در تماس بوده اما عضو آن نیست گفته است که ابوبکر البغدادی این روزها بسیار عصبی است.

    در این نامه آمده است: البغدادی رفت‌وآمدهایش را کم کرده و دیگر توجهی به ظاهرش نمی‌کند به طوریکه دیگر به اندامش و حفظ تناسب اندامش توجه ندارد در حالی که قبلا بسیار به ظاهر و حفظ تناسب اندامش توجه می‌کرد.

    در این نامه فاش شده است که او زیر زمین زندگی می‌کند مخفیگاهش از طریق تونل‌هایی به مناطق دیگر راه دارد. او بدون بستن کمربندی انتحاری نمی‌خوابد تا اگر بازداشت شد از آن استفاده کند.

    پیام مکتوبی که رویترز از آن مطلع شده یکی از پیام‌های عدیده‌ای است که اوضاع داخلی داعش را از زمان آغاز عملیات موصل بازگو می‌کند.

    این پیام‌ها و گفت‌وگوها با مسئولان ارشد کرد و نیروهای داعش که اخیرا اسیر شده‌اند، تصویری کامل و غیرمعمولی از داعش و ذهنیت رهبر آن نشان می‌دهد.

    این نامه‌ها فاش می‌کنند که اعدام کسانی که قصد فرار دارند یا مخبر و جاسوس هستند به طور منظم هر روز اجرا می‌شود و البغدادی رفتارش بسیار تردیدآمیز شده است. او به نزدیکانش هم شک دارد. او قبلا با اعضای داعش  شوخی می‌کرد اما الان با کسی شوخی نمی‌کند.

    رویترز توانست هویت یکی از این خبرچینان سازمان اطلاعات عراق را که برای عراق نامه می‌فرستد، شناسایی کند اما نتوانست منابع مستقل صحت این اطلاعات وارده در نامه‌ها را تایید کند. اما تصویری که این نامه‌ها نشان می‌دهند با اطلاعات مستند بر اظهارات مسئولان کرد از جمله لاهور طالبانی، رئیس عملیات مبارزه با تروریسم و مدیر آژانس اطلاعات اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت ملی وابسته به دولت اقلیم کردستان عراق مطابقت دارد.

    کریم سنجاری، جانشین وزیر دفاع اقلیم کردستان عراق گفت: تعداد اعدام‌های روز افزون داعش دال بر فشاری است که این گروه‌ متحمل آن است.

    سنجاری ادامه داد:‌ اکثر عاملان انتحاری داعش که تا لحظه مرگ می‌جنگند خارجی هستند./



    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()
     حرم مطهر بنیان گذار انقلاب اسلامی برگزار شد.
    . مراسم تشیع و خاکسپاری پیکر مرحومه مرضیه حدیدچی(معروف به طاهره دباغ) فعال انقلابی و یکی از موسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در محل حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.

    مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحومه

    لازم به ذکر است؛ مرضیه حدیدچی روز گذشته به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) درگذشت.

    مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحومه

    حضور در سپاه پاسداران و نیز سه دوره مجلس شورای اسلامی، از سوابق مرحومه دباغ پس از پیروزی انقلاب بود.

    گفتنی است؛ علاوه بر انبوه مردم تهران، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهور، سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، سید محمد غرضی فعال سیاسی، مجتبی رحماندوست نماینده سابق مجلس مجلس و سهیلا جلودارزاده و پروانه مافی نمایندگان فعلی مردم تهران در مجلس، زهرا مصطفوی دختر امام خمینی(ره) نیز در این مراسم حضور دارند.
    مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحومه
    حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، بر پیکر مرحومه مرضیه حدیدچی نماز خواند.

    پیکر مرضیه حدیدچی(معروف به طاهره دباغ) در منزلگه ابدی خود در صحن حاج آقا مصطفی خمینی آرام گرفت.


    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()

    به دلیل بصیرت نافذ ایشان است چرا که امام صادق وقتی که می‌خواهد از عموی خویش یاد کند، با اینکه حضرت عباس فضیلت‌های بسیاری دارد اما در مورد ایشان می‌فرماید "کان نافذ البصیره".


      جایگاه حضرت عباس(ع) در روایات، تصریح کرد: اگر حضرت عباس(ع) عظمتی پیدا کرد نه به سبب فداکاری در راه برادر بلکه به سبب معرفت کامل و یقین نسبت به مقام ولایت و فداکاری در این راه بود برای همین او را تالی‌تلو(همتا) ائمه معصوم و باب الحوائج می خوانند.

    دکتر محمدحسین رجبی(دوانی) کارشناس تاریخ اسلام در مورد شخصیت تاریخی حضرت عباس(ع) گفت: حضرت عباس(ع) یکی از فرزندان به نام امیرالمومنین (ع) است و می توان به جرأت گفت که ایشان پس از حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و زینب کبری(س) سرآمد فرزندان امیرالمومنین است که در تاریخ شخصیت بزرگی از خود به منصه ظهور رساند.

    القاب و کنیه حضرت عباس

    وی افزود: نام «عباس» علیرغم معنی ظاهری که گرفتگی چهره معنی می دهد در میان عرب  نامی رایج است که عموی پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) نیز عباس بود و دلیل خاصی برای نامگذاری حضرت عباس به این نام وجود ندارد، کما اینکه حضرت علی(ع) فرزندانی نیز به نام عمر و عثمان داشتند.

    این استاد و محقق تاریخ در مورد کنیه حضرت عباس نیز گفت: به سبب اینکه حضرت عباس دو فرزند پسر به نام فضل و عبیدالله داشتند به ایشان «ابوالفضل» می‌گفتند. هرچند که کنیه دیگری به ایشان نسبت داده شده به نام «ابوالقربه» ولی کنیه مشهور ایشان ابوالفضل است که تصور بنده این است حتی اگر ایشان فرزندی به نام فضل هم نداشت، به دلیل فضیلت‌های فراوانی که در وجود مبارک ایشان سراغ داریم همان ابوالفضل خوانده می شدند.

    رجبی دوانی در مورد لقب حضرت عباس گفت: لقب مشهور ایشان «قمر بنی هاشم» بود که به سبب رشادت فوق‌العاده و سیمای زیبایی که داشتند بدین لقب مشهور شدند حتی کسانی که شیعه نیستند به علت زیبایی و مهابت چهره حضرت عباس او را بدین نام می‌خوانند.

    حضرت عباس؛ غیرمعصومی که از معصوم برای ایشان زیارتنامه صادر شده است

    وی در مورد جایگاه حضرت عباس در روایات و احادیث گفت:‌ حضرت عباس به سبب اوج معرفت به ذات مقدس امام زمان خود و بصیرت فوق‌العاده‌ای که داشتند و نهایت در راه ولایتمداری جان خود را نثار کردند اهمیت فوق‌العاده‌ای را در تاریخ اسلام و در شیعه به دست آوردند و افتخار این را پیدا کردند که ائمه اطهار در شأن آن بزرگوار تعابیر عظیمی به کار ببرند.

    وی تأکید کرد: حضرت عباس از معدود غیرمعصومین هستند که از معصوم برای ایشان زیارتنامه صادر شده است. از حضرت امام صادق(ع) زیارتنامه‌ای برای حضرت ابوالفضل روایت شده است، همچنین در زیارت ناحیه مقدسه در مورد حضرت عباس به صورت اختصاصی بیانات بلندی وجود دارد و حضرت اباالفضل مورد مدح حضرات معصومین قرار گرفته‌اند و این به سبب غرق بودن حضرت عباس در معرفت به ولایت است.

    این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: ‌برخلاف آنچه که بعضاً‌ در بین عوام و برخی ناآگاهان رایج است که حضرت عباس به خاطر جانفشانی برای برادر به این جایگاه دست یافت؛ باید گفت که خیر؛ این فضیلتی برای حضرت عباس نیست چرا که بسیار افراد هستند که حاضرند جان خود را برای برادر فدا کنند و لحظه‌ای برادر خود را رها نکنند، لذا اگر حضرت عباس عظمتی پیدا کرد نه به سبب فداکاری در راه برادر بلکه به سبب شناخت و معرفت کامل و یقین نسبت به مقام ولایت در زمان خود و فداکاری در راه ولایت بود.

    رجبی دوانی افزود: اوج شخصیت حضرت عباس به دلیل بصیرت نافذ ایشان است چرا که امام صادق وقتی که می‌خواهد از عموی خویش یاد کند، با اینکه حضرت عباس فضیلت‌های بسیاری دارد اما در مورد ایشان می‌فرماید "کان نافذ البصیره".

    وی یادآور شد: حضرت عباس برادران دیگری داشتند که در کنار آن حضرت در کربلا به شرف شهادت نائل آمدند اما مقام حضرت عباس به خاطر آن بصیرت فوق‌العاده به جایی می‌رسد که امام سجاد(ع) می‌فرماید "عمویم عباس در روز قیامت چنان جایگاهی دارد که همه شهدا به جایگاه او غبطه می‌خورند" و ما می دانیم که همه بهشتیان به جایگاه شهدا در قیامت غبطه می‌خورند. حال جایگاه حضرت عباس چنان رفیع است که شهدا به این جایگاه غبطه می‌خورند و این نیست مگر اوج بصیرت ایشان در مساله ولایت و ولایتمداری که او را یگانه دوران کرد و شایسته اینکه از طرف معصومین زیارتنامه مخصوصه داشته باشد.

    حضرت ابالفضل(ع)؛ شاگرد 4 معصوم و از علمای بزرگ اسلام

    وی با تاکید بر جایگاه علمی و معرفتی حضرت عباس گفت: حضرت ابوالفضل توفیق آن را پیدا کرد که از محضر 4 معصوم بهره‌مند شود. پدر عظیم‌الشان ایشان حضرت امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و همچنین امام سجاد(ع). آن بزرگوار از امام سجاد حدود 12 سال بزرگتر بودند اما چون در مکتب ولایت و مهد امامت پرورش یافته بود، از علمای بزرگ ما به شمار می روند اما آن ایثار و جانفشانی فوق‌العاده‌ای که حضرت در روز عاشورا در کربلا داشتند باعث شده که آن بعد از شخصیت ایشان بر سایر ابعاد چیره شود و ما حضرت عباس را در علم به درستی نشناسیم حال آنکه ایشان از عالمان بزرگ بود و طبیعی است وقتی شاگرد 4 معصوم باشد به این جایگاه دست یابد.

    دکتر رجبی با اشاره به نقش حضرت عباس در واقعه عاشورا در مورد جمله‌ای که امام حسین در شهادت آن حضرت بر زبان جاری فرمودند گفت: حضرت عباس برای حضرت اباعبدالله الحسین همچون امیرالمؤمنین برای پیامبر(ص) بود. در نقل‌های معتبر تاریخی و حدیثی داریم که حضرت علی نماد اقتدار اسلام در عصر پیامبر بود و در غزوات پیامبر همیشه پرچم اصلی سپاه اسلام را حمل و پیشاپیش سپاه اسلام حرکت می‌کرد. 

    وی افزود: اینکه به ایشان علمدار گفته می‌شود به این دلیل است حضرت عباس پرچم اصلی سپاه امام حسین را در دست داشت و در قلب سپاه قرار گرفته بود.

    رمز وارد نشدن حضرت عباس در میدان جنگ/ عباس بزرگترین نماد ولایتمداری

    وی تأکید کرد: عظمت حضرت عباس از اینجا تا حدی شناخته می‌شود که ایشان شجاعت حضرت امیر را به ارث برده بود و آن حضرت به فرمان امام حسین دست به شمشیر نبرد- مگر جز یک مورد که زهیر و حر در محاصره قرار گرفته بودند- و فرمان مطاع مقام ولایت را اجرا کرد. امام حسین از ایشان خواسته بودند که پرچم را در دست داشته باشد که اهل حرم وقتی نگاهشان به پرچم در دستان عباس می‌افتد قوت قلب پیدا ‌کنند و بدانند این سپاه هنوز وجود دارد.

    این استاد تاریخ اسلام تصریح کرد: حضرت عباس بر میل طبیعی خود که جنگ با دشمنان ولایت است پای می‌گذارد و فرمان ولایت را اطاعت می‌کند و وارد عرصه جنگ نمی‌شود و شاهد شهادت عزیزان، برادران و اصحاب امام حسین می‌شود و زمانی هم که همه یاران امام به شهادت می رسیدند و تنها حضرت عباس باقی ماند به نزد امام حسین رفته تا اذن میدان بگیرد اما با این جمله امام مواجه می‌شود که "شما اگر بتوانید برای طفلان تشنه آب بیاورید".

    وی افزود: حضرت عباس باز اطاعت امر مولای خود می‌کند و مأموریت آوردن آب را انجام می‌دهد و وقتی در این امر ناکام می‌ماند دشمن حضرت را محاصره کرده و دستان مبارکش را قطع و مشک آب را هدف قرار می‌دهد. او که دیگر روی آمدن به سمت امام را ندارد در همان جا در نبرد نابرابر به شهادت می‌رسد و اینجاست که امام حسین با شهادت ایشان احساس تنهایی می‌کند و می ‌فرماید "الان انکسر ظهری و قلت حیلتی" معنای این سخن این نیست که آن حضرت اگر باقی مانده بود امام حسین بر دشمنان غلبه می‌یافت، خیر؛ اما به سبب پشتوانه محکمی که برای امام بود این جمله را بیان فرمود.

    دوانی تأکید کرد: درست است که پرچم در دستان قوی‌ترین فرد که نماد اقتدار سپاه است قرار می‌گیرد اما زمانی که لازم است و دشمن در حال غلبه است معنا ندارد این نماد اقتدار ثابت بماند و هیچ جنگی نکند. کما اینکه نقش حضرت عباس برای امام حسین همچون حضرت امیر برای پیامبر(ص) بود. حضرت علی در جنگ‌ها تنها نایستاد که پرچم را نگه دارد بلکه در سخت‌ترین عرصه‌های میدان نبرد وارد شد به خصوص در احد که همه گریخته بودند، آن حضرت جانانه از پیامبر دفاع کرد.

    وی افزود: اما اینجا چرا حضرت عباس به مانند حضرت علی وارد عرصه نمی‌شود. رمز و راز این مسأله در این نهفته است که حضرت عباس دارد به عنوان بزرگترین نماد ولایتمداری به جامعه شیعه معرفی می‌شود که ولایتمدار کسی است که تنها مطیع امر مولای خود باشد و خواسته‌ها و توانمندی‌‌های خود حتی برای خدمت به اسلام را جز به دستور مقام ولایت به کار نگیرد.

    این مدرس تاریخ اسلام تصریح کرد: ولایتمدار کسی است که اگر مقام ولایت دستور داد وارد جنگ نشو و فقط پرچم در دست بگیر و اگر بگوید تنها وارد عرصه جنگ شو باید مطیع باشد. و اگر به او که در اوج شجاعت است بگوید که لازم نیست بجنگی و فقط آب بیاورد باید اطاعت کند. احساس من این است که با اینکه وجود حضرت عباس می‌تواند برای مدتی خطر را از وجود امام حسین دفع کند و تعدادی از دشمنان را به هلاکت برساند اما این امر برای امتحان ولایتمداری از ارزش کمتری برخودار است. اصل این است که اسوه ولایتمداری باید به جامعه شیعه شناسانده شود که در شخصیت حضرت عباس نمود کامل دارد.

    رجبی دوانی یادآور شد: حضرت عباس جز یک مورد که رها کردن حر و زهیر از محاصره دشمن بود در واقعه عاشورا وارد عرصه جنگ نشد چون حضرت امام حسین دستور فرموده بود تنها پرچم را در دست بگیرد و در عرف سیاسی -نظامی آن دوران افتادن پرچم برابر نابودی آن جبهه و سقوط آن سپاه بود لذا اینکه پرچم را حضرت عباس تا آخرین لحظات در اهتزاز داشت نشان آن بود که جبهه امام حسین ولو آنکه دو نفر بیشتر در آن نیست هنوز زنده است و در برابر دشمن ایستادگی می‌کند.

    روایت دوانی از برآورده شدن حاجات زائران حرم حضرت عباس

    وی در مورد لقب «باب الحوائج» که بر حضرت عباس نهاده شده است گفت:‌ کسی که در راه خدا تمام سختی‌ها را متحمل شود و جز رضای خدا و اطاعت مولای خود به چیز دیگری نیاندیشد چنین کسی در پیشگاه الهی به مقام رفیعی نایل می‌شود که او واسط فیض خدا می‌گردد و اگر کسانی متوسل به او شوند به خاطر آبرویی که در نزد خدا دارد خداوند به حرمت او این توسلات را جامه عمل می پوشاند.

    این مدرس تاریخ اسلام افزود: من خود از پدر بزرگوارم که در عتبات عالیات تحصیل کرده بود شنیدم که ایشان شاهد بودند بسیاری از افراد حتی اعراب بادیه نشین به حرم حضرت عباس می‌آمدند و با ایمان و یقین کامل به باب الحوائج بودن حضرت عباس متوسل شده و فی المجلس حاجاتشان روا شده و شاداب و سپاسگزار از درگاه الهی حرم حضرت ابوالفضل را ترک می‌کردند و این نشانه اوج رفعت و مقامی است که حضرت عباس در پیشگاه الهی دارد.

    دکتر رجبی دوانی تأکید کرد: البته تمام 14 ائمه معصوم(ع) «باب‌الحوائج» هستند چون مقام این بزرگواران در پیشگاه خدا رفیع است و خداوند به پاس جایگاه آنها حوائج مردم را روا می‌دارد اما حضرت عباس چون در عداد ائمه معصوم نیست توانسته تالی تلو آنها باشد یعنی برسد به جایگاهی که خاص ائمه معصوم است لذا چون به ظاهر معصوم نیست اما به آن مقام رفیع نائل آمده و از این جهت عنوان خاص باب‌الحوائج را از سوی شیعه به خود اختصاص داده که این لقب بعد از حماسه عظیم ایشان در کربلا به واسطه سربلندی در آزمون ولایتمداری بر ایشان نهاده شد.



    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()
    اسامی شهدای کربلا از یاران حسین علیه السلام طبق روایاتی که نگارنده از لابلای کتب تاریخ به دست آورده‌ام از بنی هاشم و غیر بنی هاشم بدین شرح ذکر شده است:

    فرزندان امیرالمؤمنین (علیه السلام):

    1ـ ابو بکر بن علی (که شهادت وی با شک و تردید ذکر شده است)
    2ـ عمر بن علی
    3ـ محمد الاصغر بن علی
    4ـ عبد الله بن علی
    5ـ عباس بن علی
    6ـ محمد بن العباس بن علی
    7ـ عبد الله بن العباس بن علی
    8ـ عبد الله الاصغر
    9ـ جعفر بن علی
    10ـ عثمان بن علی
    (فرزندان امام حسن):
    11ـ قاسم بن حسن
    12ـ ابو بکر بن حسن
    13ـ عبد الله بن حسن
    14ـ بشر بن حسن
    (فرزندان امام حسین):
    15ـ علی بن الحسین الاکبر
    16ـ عبد الله الرضیع
    17ـ ابراهیم بن الحسین (این نام را ابن شهر آشوب در کتاب خود آورده و تعداد دیگری نیز بدان اضافه کرده است) .

    (فرزندان عبد الله بن جعفر):

    18ـ محمد بن عبد الله بن جعفر
    19ـ عون بن عبد الله بن جعفر
    20ـ عبید الله بن عبد الله بن جعفر
    (فرزندان عقیل بن ابی طالب):
    21ـ مسلم بن عقیل
    22ـ جعفر بن عقیل
    23ـ جعفر بن محمد بن عقیل (نام وی را نیز ابن شهر آشوب ذکر کرده است) .
    24ـ عبد الرحمن بن عقیل
    25ـ عبد الله الاکبر بن عقیل
    26ـ عبد الله بن مسلم بن عقیل
    27ـ عون بن مسلم بن عقیل
    28ـ محمد بن مسلم بن عقیل
    29ـ محمد بن ابی سعید بن عقیل
    30ـ احمد بن محمد الهاشمی (هر چند که در میان کتب تاریخی نامی از این شخص برده نشده و نه جزء فرزندان عباس و نه غیر او ذکری به میان نیامده اما وی را نیز ابن شهر آشوب آورده است).

    یاران امام از غیر بنی هاشم که در واقعه کربلا به شهادت رسیده‌اند به ترتیب حروف الفبا

    1ـ ابراهیم بن الحصین الاسدی
    2ـ ابو الحتوف بن الحارث الانصاری
    3ـ ابو عامر النهشلی
    4ـ ادهم بن امیه العبدی
    5ـ اسلم الترکی (آزاد شده حسین ع)
    6ـ امیة بن سعد الطایی
    7ـ أنس بن الحارث الکاهلی
    8ـ أنیس بن معقل الاصبحی
    9ـ بریر بن خضیر الهمدانی
    10ـ بشر بن عبد الله الحضرمی
    11ـ بکر بن حی التیمی
    12ـ جابر بن الحجاج التیمی
    13ـ جبلة بن علی الشیبانی
    14ـ جنادة بن الحارث السلمانی
    15ـ جنادة بن کعب الانصاری
    16ـ جندب بن حجیر الخولانی
    17ـ جون (آزاد شده ابی ذر)
    18ـ جوین بن مالک التمیمی
    19ـ الحارث بن امرئ القیس الکندی
    20ـ الحارث بن نبهان (آزاد شده حمزه)
    21ـ الحباب بن الحارث
    22ـ الحباب بن عامر الشعبی
    23ـ حبشی بن قاسم النهمی
    24ـ حبیب بن مظهر الاسدی
    25ـ الحجاج بن بدر السعدی
    26ـ الحجاج بن مسروق الجعفی
    27ـ الحر بن یزید الریاحی
    28ـ الحلاس بن عمرو الراسبی
    29ـ حنظلة بن اسعد اشبامی
    30ـ حنظلة بن عمرو الشیبانی
    31ـ رافع (آزاد شده مسلم الازدی)
    32ـ زاهر بن عمرو الکندی (آزاد شده عمرو بن حمق)
    33ـ زهیر بن لبشر الخثعمی
    34ـ زهیر بن سلیم الازدی
    35ـ زهیر بن القین البجلی
    36ـ زیاد بن عریب الصائدی
    37ـ سالم (آزاد شده بنی المدینه الکلبی)
    38ـ سالم (آزاد شده عامر عبدی)
    39ـ سعد بن الحارث الانصاری
    40ـ سعد (آزاد شده علی بن ابی طالب ع)
    41ـ سعد (آزاد شده عمرو بن خالد صیداوی)
    42ـ سعید بن عبد الله الحنفی
    43ـ سلمان بن مضارب البجلی
    44ـ سلیمان (آزاد شده حسین ع)
    45ـ سوار بن منعم النهمی
    46ـ سوید بن عمرو بن ابی المطاع
    47ـ سیف بن الحارث بن سریع الجابری
    48ـ سیف بن مالک العبدی
    49ـ شبیب (آزاد شده حارث جابری)
    50ـ شوذب (آزاد شده بنی شاکر)
    51ـ الضرغامة بن مالک
    52ـ عائذ بن مجمع العائذی
    53ـ عالبس بن ابی شبیب الشاکری
    54ـ عامر بن حسان بن شریح بن سعد بن حارثه بن لام بن عمرو بن طریف بن عمرو بن بشامة بن ذهل بن جدعان بن سعد بن قطرة بن طی
    55ـ عامر بن مسلم العبدی
    56ـ عباد بن المهاجر الجهنی
    57ـ عبد الأعلی بن یزید الکلبی
    58ـ عبد الرحمن الارحبی
    59ـ عبد الرحمن بن عبد ربه الانصاری
    60ـ عبد الرحمن بن عروة الغفاری
    61ـ عبد الرحمن بن مسعود التیمی
    62ـ عبد الله بن ابی بکر (چنان که جاحظ در کتاب الحیوان آورده وی از کسانی است که در واقعه کربلا به شهادت رسیده است)
    63ـ عهد الله بن بشر الخثعمی
    64ـ عبد الله بن عروة الغفاری
    65ـ عبد الله بن عمیر بن جناب الکلبی
    66ـ عبد الله بن یزید العبدی
    67ـ عبید الله بن یزید العبدی
    68ـ عقبة بن سمعان
    69ـ عقبة بن الصلت الجهنی
    70ـ عمارة بن صلخب الازدی
    71ـ عمران بن کعب بن حارثة الاشجعی
    72ـ عمار بن حسان الطائی
    73ـ عمار بن سلامة الدالانی
    74ـ عمرو بن عبد الله الجندعی
    75ـ عمرو بن خالد الازدی
    76ـ عمرو بن خالد الصیداوی
    77ـ عمرو بن قرظة الانصاری
    78ـ عمرو بن مطاع الجعفی
    79ـ عمرو بن جنادة الانصاری
    80ـ عمرو بن ضبیعة الضبعی
    81ـ عمرو بن کعب ابو ثمامة الصائدی
    82ـ قارب (آزاد شده حسین ع)
    83ـ قاسط بن زهیر التغلبی
    84ـ القاسم بن حبیب الازدی
    85ـ کردوس التغلبی
    86ـ کنانة بن عتیق التغلبی
    87ـ مالک بن ذودان
    88ـ مالک بن عبد الله بن سریع الجابری
    89ـ مجمع الجهنی
    90ـ مجمع بن عبید الله العائذی
    91ـ محمد بن بشیر الحضرمی
    92ـ مسعود بن الحجاج التیمی
    93ـ مسلم بن عوسجه الاسدی
    94ـ مسلم بن کثیر الازدی
    95ـ مقسط بن زهیر التغلبی
    96ـ منجح (آزاد شده امام حسن ع)
    97ـ الموقع بن ثمامة الاسدی
    98ـ نافع بن هلال الجملی
    99ـ نصر (آزاد شده علی ع)
    100ـ النعمان بن عمرو الراسبی
    101ـ نعیم بن عجلان الانصاری
    102ـ واضح الرومی (آزاد شده حارث سلمانی)
    103ـ وهب بن حباب الکلبی
    104ـ یزید بن ثبیط العبدی
    105ـ یزید بن زیاد بن مهاصر الکندی
    106ـ یزید بن مغفل الجعفی
    چنانچه سی تن از بنی هاشم را به این تعداد که ذکر شد اضافه کنیم.تعداد شهدای کربلا به 136 نفر می‌رسد و چون قیس بن مسهر صیداوی و عبد الله بن بقطر و هانی بن عروة را نیز جزء آنها قرار دهیم تعداد آنها به 139 نفر خواهد رسید

    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()


    ( کل صفحات : 15 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   


    آمار وبلاگ
    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :
    امکانات جانبی